Volvo Lastvagnar
Volvo Lastvagnar Aktiebolag | |
Org.nr | 556013-9700 |
---|---|
Typ | Privat aktiebolag |
Huvudkontor | Göteborg, Sverige |
Nyckelpersoner | Eva B. Persson Styrelseordförande L. Peter Karlsten Vd |
Bransch | Kommersiella fordon |
Produkter | Lastbilar |
Antal anställda | 5 907 - December 2011 |
Historia | |
Grundat | 1917[1] |
Ekonomi | |
Omsättning | ▲ 56,216 miljarder SEK |
Rörelseresultat | ▲ 4,875 miljarder SEK |
Vinst efter skatt | ▲ 3,787 miljarder SEK |
Tillgångar | ▲ 28,672 miljarder SEK |
Eget kapital | ▲ 8,989 miljarder SEK |
Struktur | |
Ägare | Aktiebolaget Volvo |
Moderbolag | Aktiebolaget Volvo |
Övrigt | |
Webbplats | VolvoTrucks.com |
Fotnoter | Siffror från 2011 års bokslut.[2] |
Innehåll
|
Historia
Fordonstillverkaren Volvo grundades 1926 och i april 1927 introducerades den första bilen. Det var en öppen personbil, benämnd ÖV 4, med en fyrcylindrig ottomotor på 1,94 liters slagvolym och 28 hästkrafters motoreffekt. Redan den 4 december 1926 fanns det en ritning på en lastbil, utförd av volvos första tjänsteman Henry Westerberg och den 12 oktober 1927 kunde man läsa rubriken i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning:- "Volvo kommer också med en lastvagn. Fabrikationen börjar nästa år" och artikeln löd:
- Som det visat sig, att allmänheten har intresse för en lastbil av Volvo-typen har fabriken beslutat att även igångsätta tillverkningen av sådana. Redan nu finns ett par, vilka dock endast äro de vanliga chassierna som påbyggts. I början av nästa år tänker man emellertid lägga upp en serie lastbilar av omkring 1,5 tons lastkapacitet för att möta den redan nu uppträdande efterfrågan.
I februari 1928 presenterade Volvo sin första lastbil. Den kallades LV Serie 1 och var utrustad med samma motor och växellåda som ÖV 4. Lastbilen hade den med dagens ögon tämligen blygsamma totalvikten av 3 ton, kostade 4 450 svenska kronor och blev en omedelbar försäljningssuccé. Den allra första lastbilen lämnade produktionen den 19 februari 1928 och kunden Johan W. Sjöberg från Getkärn i Sunne, kunde dagen efter hämta sin lastbil, med produktionsnummer 2 och registreringsnummer O 1425 från fabriken, för att transportera timmer.[4]
I början fanns Volvos lastbilar enbart med ottomotorer men under slutet av 30-talet erbjöds även hesselmanmotorer. Under andra världskriget levererades många bilar med gengasdrift. Först 1946 kunde man beställa en Volvo med dieselmotor.
1971 inleddes samarbetet De fyras klubb mellan lastbilstillverkarna Volvo, nederländska DAF, tyska Klöckner-Humboldt-Deutz (Magirus) och franska Saviem (Renault). Det var ett av de första stora kooperationerna inom den europeiska fordonsindustrin. De fyra företagen gick tillsammans in i ett projekt att ta fram en lastbil i mellanklassen. Volvo kallade sin version F4 och F6.
1994 presenterades den nya FH-serien.
Volvo Trucks har samröre med Renault Trucks, amerikanska Mack Trucks och japanska Nissan Diesel, de fyra företagen är helägda av AB Volvo.
- VD: Staffan Jufors
Lastbilsprogram
- Volvo FL
- Volvo FE
- Volvo FM
- Volvo FMX
- Volvo FH
- Volvo VN, lastbil byggd för den Nordamerikanska marknaden, byggs i New River Valley, (NRV), Virginia.
- Volvo VM, lastbil byggd för den Sydamerikanska marknaden, byggs i Curitiba, Brasilien
Historiska modeller
1920-talet
- LV Typ 1 (1928-1929)
- LV Typ 2 (1928-1930)
- LV60 (1929-1932)
1930-talet
- LV66 (1931-1936)
- LV71 (1932-1935)
- LV76 (1934-1940)
- LV81 (1935-1940)
- LV90 (1935-1939)
- LV180/290 (Långnos) (1937-1951)
- LV110/L200 (Spetsnos) (1938-1950)
- LV120/L220 (Rundnos) (1939-1954)
1950-talet
- L340 (1950-1956)
- L420 Snabbe(1956-1965)
- L430 Trygge(1957-1965)
- L360/475 Brage/Starke/Raske (1954-1965)
- L385/485 Viking (1953-1965)
- L395/495 Titan (1951-1965)
1960-talet
- F82 (1965-1972)
- F83 (1965-1972)
- N84/F85/F85S (1965-1978)
- N86/F86 (1965-1979)
- N88/F88 (1965-1977)
1970-talet
- F82S (1972-1975)
- F83S (1972-1975)
- F89 (1970-1977)
- N7/N10/N12 (1973-1988)
- F4/F6 (1975-1986)
- Volvo F10/F12 (1977-1986)
- F6S/F7 (1978-1986)
1980-talet
- FL4/FL6 (1985-1995)
- FL7/FL10/FL12 (1985-1998)
- F10/F12/F16 (1987-1993)
- NL10/NL12 (1989-1999)
1990-talet
- FH12/FH16 (1993-2005)
- FLC/FL6 (1996-2006)
- FM7/FM10/FM12 (1998-2001)
Tillverkningsorter
Europa
- Gent, Belgien (montering)
- Kaluga, Ryssland (monteringsfabrik)
- Köping, Sverige (växellådor och framaxlar; Drivs av Volvo Powertrain)
- Skövde, Sverige (motorer, Drivs av Volvo Powertrain)
- Tuve ,VTT(Göteborg), Sverige (montering, utlandpacken)
- Umeå, Sverige (hytter)
- Lundby,(Göteborg), Sverige (huvudkontor och utveckling)
- Lindesberg, Sverige (Axlar; Drivs av Arvin Meritor AB)
Amerika
- Dublin (NRV), Virginia, USA (montering)
- Greensboro, North Carolina, USA (Huvudkontor (Volvo North America) och Utveckling)
- Curitiba, Brasilien (montering)
Afrika
- Casablanca, Marocko (montering)
- Tunis, Tunisien (montering)
- Gaborone, Botswana (montering) (nedlagd / flyttad till Sydafrika)
- Kairo, Egypten (montering)(nedlagd)
- Durban, Sydafrika (montering)
Asien
- Teheran, Iran (montering)
- Jeddah, Saudiarabien (montering)
- Bangalore, Indien (montering)
- Kuala Lumpur, Malaysia (montering)
- Bangkok, Thailand (montering)
- Taipei, Taiwan (montering)
Oceanien
- Brisbane, Australien (montering)
Volvo lastvagnars militära produktion
Militära modeller
- Terrängbil m/42 VKP
- TVB
- TVC
- Terrängpersonvagn m/43
- Radiopersonterrängbil 915 (Suggan)
- Radioterrängbil 938
- Lastterrängbil 912
- Lastterrängbil 934
- Lastterrängbil 939
- Personlastterrängbil 903, och dess radiopersonterrängbilversion, Raptgb 9033, (Valpen)
- Terrängbil 11/13/20
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar